Meest recente werk > 2012 / Pagina 6
 
 Over het Atelier
 Presentatie
 Meest recente werk
 Info & Contact
 
 
 
 
 
 
Dit jaar moest de muurschildering "Grenzenloos samenwerken" in Maastricht die reeds in 1991 door Eddie Van Hoef werd geschilderd door de bouw van een nieuw wooncomplex definitief verdwijnen. De 15 meters hoge en 10 meters brede muurschildering is er nog wel, maar niemand zal ze ooit nog kunnen zien omdat er dus een nieuw gebouw voor kwam te staan. De meningen hierover waren verdeeld: De muurschildering was in twintig jaar tijd uitgegroeid tot een gesmaakt markant punt in de Nederlandse stad en zal door het grote publiek toch een beetje gemist worden... maar anderzijds is er ook steeds meer nood aan woongelegenheid en moet men ook ergens kunnen bouwen natuurlijk maar goed: Iedereen was het er van bij het begin over eens dat er toch "iets" moest ondernomen worden om op de een of andere manier een spoor van het werk voor de toekomst te bewaren.

De muurdchildering in 1991 en in 2011

Boven: De beschilderde gevel in 1991 na voltooiing en daarnaast 20 jaar later in 2011: De kleuren waren wel wat afgebleekt maar de muurschildering stond er nog opvallend intact bij. Hieronder: De situatie eind 2012: De muurschildering is door het nieuwe gebouw volledig aan het oog onttrokken, maar...

Project Belvedère

...binnen in de centrale entreehal van het nieuwe gebouw was voldoende plaats om daar eventueel een stuk van de originele muur in onder te brengen. Er werd onderzocht of het mogelijk was om een groot stuk uit de originele muur te zagen maar dat bleek bijna onmogelijk en daarom werd op aangeven van de kunstenaar een nieuw stuk muur gebouwd met de bedoeling om er als aandenken een exacte kopie van een fragment op ware grootte van het origineel op aan te brengen...

De nieuwe muur

Hierboven ziet U die nieuwe bakstenen muur van 3,7 meter x 3,7 meter en op de afbeeldingen hieronder enkele foto's waarop te zien is voor welk fragment er werd gekozen. Het stukje muurschildering dat dus binnen als aandenken zal herschilderd worden is ongeveer 1/10 deel van de originele buitengevelschildering...

muurschildering fragment

Hieronder ziet U een simulatie van hoe het fragment in de inkomhal zal worden ingeplant. Op de tegenoverliggende muur zal ook een grote foto worden geplaatst van de originele gevelschildering en een bord met wat uitleg over het ontstaan van het werk, wat er precies te zien is enz... Op deze wijze wordt een volledig "visueel" dossier aangelegd rond het verdwijnen van dit markante werk waardoor het toch eigenlijk ook voor een stukje voor de toekomst wordt bewaard...

fragment van een gevelschildering

...en dan kan er gestart worden: Op de foto's hieronder ziet U de diverse stappen van het werk ter plaatse. Het is dan wel meer dan 20 jaar geleden maar de kunstenaar weet nog goed hoe er destijds gewerkt werd en na enkele dagen komt die kadans terug... gronden, meten, tekenen, inkleuren en aflijnen...

Basiskleur

Het uittekenen

de eerste kleurlagen

de bijna volledig ingekleurde muur

geanimeerde kleurvlakken

de muurschildering in wording

...en hieronder ziet U het eindresultaat vóór en na de verdere afwerking van de inkomhal: Al bij al toch een leuke manier om een stukje van het verdwenen kunstwerk voor de toekomst te bewaren...

afgewerkte muurschildering

afgewerkte muurschildering

Het tweede project op deze pagina betreft de uitvoering van een plafondschildering met wolken en engeltjes in de slaapkamer van de ouders... maar dan met een speciaal verzoek vanwege de klant. Hieronder ziet U een fotoshop-ontwerp dat naar het Atelier werd gestuurd met de vraag te onderzoeken of het mogelijk was om dit originele idee met voldoende kansen op slagen te verwezenlijken: Vier engelen met identieke lichaampjes maar met de gezichtjes van de kinderen en twee bekende engelen met de gezichten van de ouders... als kinderen van dezelde leeftijd...

fotoshop ontwerp voor een plafondschildering

...en hieronder ziet U de slaapkamer waar dit werk ondertussen werd gerealiseerd...

slaapkamer

...en dat ging als volgt: Er wordt gestart met het exact op de juiste plaats uittekenen van de engelen en het aanbrengen van een geanimeerde basiskleur voor de wolkenlucht in verschillende lagen...

De basiskleur voor de lucht

...waarna er gestart wordt met het verder creëren van de wolkenlucht en het inkleuren van de engelen...

Basiskleuren

...en in het ondertussen afgewerkte detail hieronder ziet U reeds voor welke stijl er uiteindelijk na de diverse afwerkingslagen en nabehandelingen werd gekozen: Hoe een wand- of plafondschildering uiteindelijk na afwerking overkomt is eigenlijk altijd een kritisch punt en ook vooral afhankelijk van het thema en de smaak van de klant: Hier wilde men een "afgesleten" effect, niet te hevig van kleur en ook een beetje uitgebleekt en licht verouderd dus.

afgesleten effect

Dat is ook de reden waarom de echte barsten in het plafond niet werden weggewerkt trouwens. Hieronder ziet U wat dat als resultaat opleverde. In werkelijkheid is de plafondschildering nog wat zachter met minder contrast ook maar een digitaal fototoestel kan nu eenmaal onmogelijk perfect weergeven wat het menselijk oog echt ziet...

Detail plafondschildering

gezien door de luchter

...en hieronder ziet U de close-ups van de kinderportretten van Sara, Stijn, Sven en Sam... Aanvankelijk wilden we enkel de gezichten inschilderen en de haartooi van de originele engel die model stond behouden maar dat werkte eigenlijk niet goed. Daarom werd een tussenoplossing toegepast: De volledige hoofdjes werden wel geschilderd maar de haartooi werd slechts gedeeltelijk veranderd...

kinderportret

kinderportret

kinderportret

kinderportret

...en dit zijn de ouders, Inge en Rob. De pose werd gebaseerd op de bekende engelen uit het schilderij van Raphael maar de kleur van de vleugels werd aangepast aan die van de kinderen en er kwam ook een vleugeltje bij!

kinderportret

kinderportret

kinderportret

Als laatste project van 2012 tenslotte: Een marmerschildering op een schouwmantel. Hieronder ziet U enkele afbeeldingen van het resultaat van deze marmerimitatie. Er werd gewerkt met acrylverf in 4 opeenvolgende lagen en de schouw werd ook afgewerkt met een aangepaste vernislaag.

marmerimitatie

Boven: Een close-up van het centrale deel. Hieronder: Een totaalbeeld van de afgewerkte schouw.

faux marble

Onder: De kunstenaar koos voor een eerder realistische benadering met respect voor de wijze ook waarop marmer in werkelijkheid in de natuur ontstaat: U ziet een mooie "breche" van opeengeperste lichte zones met afwisselende zachte en scherpe aders van wat donkerder materiaal waarbij vooral de lichte zalmachtige en omberige kleur van het geheel en de juiste glansgraad het eindresultaat bepalen.

overtuigende marmernabootsing

Voor januari 2013 staan reeds enkele nieuwe werken geprogrammeerd. Binnenkort de resultaten...


U zag de pagina 2012/6 van het onderdeel meest recente werk.

vorige pagina | volgende pagina | Terug naar de overzichtspagina

Ga terug naar de homepage om deze pagina's te verlaten en iets anders te kiezen...


Top of page