Als eerste project op deze pagina: Een piepkleine kleurrijke muurschildering met toch bijzonder veel effect voor zo'n kleine oppervlakte. Hieronder links ziet U het bewuste muurtje nog onbehandeld, slechts 1,2 m² van oppervlakte. Dat muurtje verbindt twee modules van een eerder modern ogende kleine bar in een gemoderniseerde living. Daarnaast ziet U één van de idee-schetsen: Een natuur-tafereeltje met exotische vogels en weelderige plantengroei... en best stevig van kleur ook...
Voor dit kleine project dat slechts drie werkdagen in beslag zal nemen worden wel meerdere voorontwerpen gemaakt. Het vernieuwde interieur bevat nogal wat hedendaagse trendy elementen waaronder bijvoorbeeld ook een wand met reliëfbehang (afbeelding hieronder) en daarom worden voor het exotische tafereel ook nog wat half-abstracte alternatieven voorzien... |
...en hieronder ziet U twee van die alternatieve ontwerpen: Links een zwart-wit-grijs grafische en half-abstracte interpretatie van het bar- en cocktailgebeuren en rechts een iets meer realistische kleurige graffiti-benadering van hetzelfde thema. Alle ontwerpen hebben wel elk hun charme, voordelen en nadelen, maar de uiteindelijke keuze ligt bij de klant... |
...en de klant kiest voor het volgens hem meest geschikte en meest charmante ontwerp: Het exotische tafereeltje! Op de afbeelding hieronder ziet U het resultaat na één dag werk: Na het uittekenen van de compositie werd de oppervlakte ook meteen helemaal "basic" ingeschilderd. Bij het kiezen van de kleuren, planten en vormen wordt ook regelmatig door het raam gekeken naar de echte tuinvijver. Deze ademt een beetje de sfeer waar mijn opdrachtgevers van houden... |
...en dan kan er verder afgewerkt worden met nadien nog twee lagen beschermende eindvernis: Dit werk duurt hier nog eens twee volle dagen, de normale termijn voor deze stijl en oppervlakte. Hieronder ziet U het verschil tussen onderschildering en afwerking: Betere toonweergaves en -gradaties, exactere stoffering, meer herkenbare details, diepere kleuren en meer contrast zorgen voor een beter geheel zonder echter de kwaliteiten uit de eerste laag geheel teniet te doen... |
...en dat valt ook op als je wat dichterbij gaat kijken: In het detail hieronder ziet U hoe de "losse" penseelvoering uit de snelle onderschildering een weliswaar onderliggende maar toch ook nog steeds belangrijke rol speelt in de afgewerkte versie... |
...en dat blijft ook zo bij verschillende kijkafstanden: De aspecten die de aandacht van de toeschouwer opeisen naargelang de wisselende kijkafstand zijn ook voortdurend anders, maar ze moeten er wel zijn natuurlijk want anders is er aan een muurschildering van deze stijl ook gewoon niets te beleven. Het afwegen van transparante tegenover dekkend geschilderde zones, lichte gebieden tegenover donkere, de balans tussen lege en meer gevulde gebieden, het benadrukken of juist verdoezelen van de penseelstreek en de variatie binnen dit alles... het speelt allemaal een belangrijke rol in de uiteindelijke rijkdom aan picturale kwaliteiten van het eindresultaat. |
Hieronder ziet U nog enkele afbeeldingen ter illustratie van het belangrijke effect dat een kleine muurschildering zoals deze kan hebben op het interieur en nog wat detailafbeeldingen die ook verder illustreren wat hierboven reeds werd gezegd: |
Boven: Het effect van de muurschildering en haar invloed op het interieur wisselen naargelang de afstand en de kijkhoek: Hier zie je de rode tinten niet en ligt de nadruk vooral op de middelste blikvanger: een zebravink! Hieronder: dichterbij... |
...en als je dan wat dichterbij komt en vanuit een andere hoek kijkt komt ook de rode ara tevoorschijn maar blijft toch alles in evenwicht en wordt ook duidelijk dat je dat beestje compositorisch ook nodig hebt om vanop deze positie een voldoende uitgebalanceerd en interessant geheel te behouden... |
...en tenslotte als laatste afbeeldingen rond dit project hieronder: Twee uitsnedes van dezelfde muurschildering met elk een enigszins andere kwaliteit: Links de wat luchtigere benadering van de bovenkant en rechts de wat meer gevulde en sterker gedetailleerde massievere onderkant. |
Het tweede project op deze pagina betreft een schilderij - olieverf op paneel - geschilderd in opdracht van de Nederlandse kunstenaar Harmen Brethouwer. De titel van het werk luidt: "comforting the ruins". Dit is in zekere zin een conceptueel werk: Brethouwer bedenkt vanuit zijn kunstenaar zijn bepaalde kunstwerken-statements die hij dan laat uitvoeren door de volgens hem meest geschikte vakman. Dat kan een andere kunstenaar zijn maar bijvoorbeeld ook een al of niet artisanaal bedrijf met de nodige technische en artistieke ervaring voor dat bepaalde werk. Hierbij treedt ook vaak een wisselwerking op tussen beide kunstenaars, een soort symbiose tussen de diverse aspecten waarvoor zij individueel verantwoording afleggen... |
Hierboven het volledige paneel 1 meter x 1 meter, olieverf op MDF. Hieronder een uitsnede met de essentie van het werk: Twee putti "troosten" een sokkel in een landschap met ruïnes en voeren met deze daad eigenlijk een artistieke performance op. De putti komen uit schilderijen met "witjes" van Jacobus De Wit maar werden hier dus in een andere context geplaatst... |
Behalve het grisaille hoofdtafereel bevat het werk ook een kunstig in trompe-l'oeil geschilderde houten lijst. Deze omlijsting is een ontwerp van Eddie Van Hoef zelf dat reeds eerder werd bedacht voor een project met muurschilderingen. Harmen vondt dit ontwerp een perfecte aanvulling voor het putti-tafereel en ondertussen zijn ze bijna niet meer van elkaar los te krijgen, letterlijk en ook figuurlijk. Hieronder ziet U nog enkele detailafbeeldingen van deze lijst... |
Boven: Alle tweedimensionele werken van Brethouwer bevatten ook steeds een "ophanggat", letterlijk een gat in het schilderij dus. De werken worden bij presentatie telkens over een speciale pin gehangen, een soort forse "punaise", een kunstwerkje op zich. Hieronder: Het centrale stuk aan de onderrand en een close-up hiervan. |
|
Verder naar beneden: Close-ups van de twee putti... |
|
Wie meer wil weten over de kunstenaar Harmen Brethouwer kan zijn site bezoeken: www.harmenbrethouwer.nl
...en tenslotte als laatste project op deze pagina hieronder: Een kinderportret in gemengde techniek op papier... |
"Matilda", aquarel, pastel en dekverf op Saunders Waterford papier 425gr/m², 39 cm x 40,7 cm... |
Boven: In dit detail dichterbij ziet U de essentie van de aangewende "gemengde" techniek: De onderliggende aquarelverf zorgt voor body en hieroverheen werd "modellerend" gewerkt met fijne pastellijntjes en dry-brush dekverf in een fijn weefpatroon. Deze techniek werd enkel toegepast voor het aangezicht en de haren. In de andere delen van het portret zoals de achtergrond en het kleurige jurkje bleef de aquarelverf onaangeroerd... |
Boven en onder: Enkele details dichterbij van het kleurige jurkje en het kinderhalssnoer. |
|
|