Meest recente werk > 2019 / Pagina 1
 
 Over het Atelier
 Presentatie
 Meest recente werk
 Info & Contact
 
 
 
 
 
 
Eind 2018 werd er - na een actieve tweede loopbaan van ruim 28 jaar - gestopt met werken als professioneel Atelier voor toegepaste schilderkunst. In die periode maakte Eddie Van Hoef niet minder dan een 340-tal kunstwerken in opdracht. U kan een selectie van die werken nog steeds bewonderen op deze site. Vanaf dit jaar wordt er echter op een andere meer vrije manier gewerkt want het maken van kunst was en is nog steeds een passie en daar stop je ook niet echt mee natuurlijk. Er komt nu gewoon meer tijd vrij voor andere uitdagingen te beginnen met dit dubbelportret van twee meisjes in pyjama, geschilderd naar een oudere kleine foto met een persoonlijke sentimentele waarde...



Hierboven: Het portret zal worden geschilderd met olieverf op linnen en daarom wordt de basistekening eerst op het doek ingeschilderd met bruine sneldrogende verf. Hieronder ziet U vervolgens het inschilderen van de onderlagen...



...en na dit stadium ziet het schilderij er dan zo uit (afbeelding hieronder). Nu hebben we een beter zicht op de kleurvlakken en de compositie en het echte werk kan nu ook beginnen. Eerst worden de lakens en de kussens aangepakt en na enkele opeenvolgende schildersessies en de nodige lagen verf beginnen deze ook vorm te krijgen...



...en dan wordt er verdergewerkt aan de eigenlijke portretten (afbeeldingen hieronder). Eén van de moeilijkste dingen bij het schilderen van de menselijke figuur zijn - zoals algemeen bekend - behalve de aangezichten ook vooral de handen. Deze worden ook eerst en verder gelijktijdig met de portretten aangepakt. Niet minder dan 8 tot 12 opeenvolgende sessies zijn nodig om de juiste toets, zachtheid, textuur, kleur en uitstraling te bekomen die bij dit portret passen...




...en ook bij het afwerken van de portretten zelf moeten nogal wat hindernissen worden genomen. Ondanks het feit dat er wordt gewerkt naar een snapshot-achtige foto met bovendien hard en frontaal flitslicht willen we toch de indruk wekken dat het schilderij een veel natuurlijkere uitstraling krijgt dan een harde foto zonder echter al teveel af te wijken van het origineel want dan is het portret natuurlijk weg. Tijdens de diverse afwerkingssessies wordt het schilderij daarom ook voortdurend vanop verschillende afstanden en vanuit verschillende hoeken bekeken en gekeurd. Los van de evidente vervormingen moet het meisje met de frontale blik ook onder elke situatie op dezelfde wijze uit het doek blijven kijken wat echt niet evident is. Hieronder ziet U enkele van deze situaties...



Hierboven en onder: Het schilderij gezien vanuit een rechterstandpunt...



...en dus ook vanuit een andere hoek bekeken en wat dichterbij moet die kenmerkende blik dezelfde blijven. Dit is echt een kwestie van millimeters. Het correct plaatsen van de glanslichtjes in de ogen, de juiste diepte van de blik, het plaatsen van de licht- en schaduwzones: De minste fout helpt het portret meteen om zeep en dat kan reeds door één enkel tipje verf op de verkeerde plaats! Bovendien zie je die mogelijke fouten op den duur ook niet meer tijdens het schilderen zelf omdat je er gewoon aan raakt. Daarom worden er regelmatig pauzes ingelast. Je weet pas dat het goed is als je het portret na langere tijd zogezegd "voor het eerst" ziet en dan heb je slechts enkele seconden nodig om te zien of het ook goed is of niet...



Hierboven en onder: Het schilderij gezien vanuit een linkerstandpunt...



...en na het nemen van alle hindernissen en het uitvoerig keuren van het resultaat heeft het portret het punt bereikt dat je er verder moet afblijven omdat de grens is bereikt. Hieronder ziet U een fragment van de ogen...



Klik ook HIER voor een grotere versie van de afbeelding hierboven...

...en tenslotte als laatste afbeelding: Het afgewerkte schilderij "Zusjes in pyjama", 140 cm x 100 cm, olieverf op linnen...



Klik ook HIER voor een grotere versie van de afbeelding hierboven...

...en als tweede project op deze pagina ziet U de eindafwerking van één van de laatste opdrachten uit de actieve loopbaan van Eddie Van Hoef als beroepskunstschilder: Dit buitenproject kon in 2018 wegens de slechte weersomstandigheden op een aantal weken na zoals aanvankelijk voorzien was niet meer vóór de winter afgewerkt worden maar dat gaan we nu alsnog doen. Hieronder een afbeelding van de stand van zaken vóór die eindafwerking:



Verder op deze pagina ziet U het vervolg van dit project maar eerst is er nog wat ruimte voor iets anders: Er werd de laatste 25 jaren bijna uitsluitend met kunstschildersacrylverf gewerkt en dit materiaal voldoet prima zowel technisch als esthetisch en je kan er ook bijna alles mee doen. In vele gevallen is de snelle droogtijd voor wie graag in lagen werkt een pluspunt, maar soms mis je toch ook de langere open tijd van traditionele olieverf omdat dit bij het schilderen van fijnere nuances en zachte kleurovergangen wat handiger werkt. Nu heb ik toevallig nog wat alkydverf liggen "Griffin" van Winsor & Newton en dit type verf droogt sneller dan traditionele olieverf maar heeft ook een langere open tijd dan acrylverf. Hierdoor kan je met deze verf langer nat in nat werken wat dan weer moeilijker is met acrylverf. Die alkydverf combineert dus de voordelen van beide verven en dat willen we toch even uittesten. Het schilderij dat U hieronder ziet is het resultaat van deze test: Alle mogelijke technische benaderingen, glad werken, impasto, pasteltinten, hevige kleuren enz. die kunnen toegepast worden zitten erin en het schilderij vraagt in de uitvoering geen noemenswaardige droogtijdonderbrekingen. Dat is handig als je continu wil doorwerken. De voorstelling zelf is fictief en ik heb zowat alle esthetische regels aan mijn laars gelapt, maar toch heeft het werk "iets" met die confrontatie tussen de eerder Westerse koelheid qua structuur en geometrische onderbouw en de Oosterse uitbundigheid qua kleur en decoratieve aanpak verwant aan het beschilderen van traditionele houten beelden. Feit is: Dit is een hoogkwalitatieve verf met de voordelen van olieverf én een snelle droogtijd en er zal zeker nog verder mee gewerkt worden! Wordt vervolgd...



Hierboven: "Clash of cultures", alkydverf op linnen, 65 cm x 65 cm, 2019

Klik ook HIER voor een grotere versie van de afbeelding hierboven...

...en na deze korte onderbreking gaan we nu dus verder met de afwerking van de buitenmuurschildering...



Afbeeldingen hierboven en onder: De "gerestaureerde" Spyker oldtimer wordt verder afgewerkt...



Boven en onder: De weergave van de toeter en de koplampen van de Spyker bestaande uit geel (opgepoetst) koper is een hele uitdaging. Ik weet dit niet met zekerheid maar blijkbaar gaat het hier om petroliumlampen compleet met wiekhouders, reflectoren, oliereservoirs en zelfs duimpompjes (zoals bij een grasmachine) om wat petrolium te verstuiven en het aansteken van de lampen te vergemakkelijken...



...en na de afwerking van de Spyker oldtimer worden nog wat neerhofdieren geschilderd om het anekdotische aspect van het verhaal dat wordt afgebeeld compleet te maken...



...en op de afbeelding hieronder ziet U het volledig afgewerkte gedeelte van de muurschildering met de oldtimer, een stukje van de binnenkant van de garageschuur, de dieren, het kasteel in de verte enz...



Klik ook HIER voor een grotere versie van de afbeelding hierboven...

...en na deze afwerking - vooral van de tijdrovende oldtimer - gaan we nu echt richting finale. Er resten nog slechts enkele anekdotische elementen die reeds in de beginfase werden beslist. Nog enkele dagen schilderwerk dus om de muurschildering compleet te maken. Op de afbeeldingen hieronder ziet U dan ook welke details nog als laatste worden toegevoegd...



...zo komen er op de betonvloer van de garage (afbeelding hierboven) ergens onder de gerestaureerde Spyker nog een paar oude handschoenen en in het centrum van de muurschildering enkele laatste details waar we in functie van het kiezen voor de best mogelijke plaats bewust tot het allerlaatste moment mee hebben gewacht...



...en het belangrijkste extra detail betreft mijn opdrachtgever die graag wilde afgebeeld worden als 6-jarige witte van Zichem. Het "portret" werd gebaseerd op een oude jeugdfoto van zo'n 50 jaar geleden en voor de rest kreeg de deugniet ook enkele meer persoonlijke trekken van mijn klant als kind, een "stevig" baasje, altijd wel ergens enkele schrammen, kapotte knieën, de schoenveters los enz...



...maar nu moet hij zijn kwajongensstreken en kattenkwaad even stoppen want zijn moeder heeft blijkbaar geroepen: "Hé witten deugniet, ga eens wat eieren zoeken en zorg dat er nog wat over zijn als ge terugkomt!" en dat heeft hij ook op zijn eigen manier gedaan en onderaan deze afbeelding maakt een eendekuiken zich ook snel uit de voeten...

...om aan te sluiten bij broertjes en zusjes, op stap met moeder eend aan de andere kant van de houten paal...



...en met dit laatste detail is de muurschildering nu ook helemaal klaar. Ze wordt verder nog uitvoerig behandeld met een aantal lagen beschermende vernis, de luifel wordt weggehaald en dan kunnen we eindelijk het resultaat gaan fotograferen. Hieronder ziet U een frontale opname gemaakt vanuit het midden van de totale breedte...



Klik ook HIER voor een grotere versie van de afbeelding hierboven...

...en dat frontale beeld is wel aardig maar niet ideaal! Bij het maken van een tweede opname van het eindresultaat zoals U hieronder kan zien kijken we vanuit het ideale standpunt dat wat meer naar links uit het centrum ligt. Vanuit deze positie werkt het trompe-l'oeil effect optimaal: Je kan nu echt "door" de muur naar het achterliggend landschap wandelen, de geschilderde bomen op de muur sluiten perfect aan met de echte boomtoppen boven het dak, de vloer loopt op de juiste wijze in de muurschildering door, de graspartijen worden logisch herhaald, het echte dak rust ook op een betere manier op de geschilderde eiken balken enz...



Klik ook HIER voor een grotere versie van de afbeelding hierboven...

...en die interactie tussen het geschilderde en het echte is ook essentieel voor de geloofwaardigheid van het gezichtsbedrog! In het project zitten trouwens meerdere finesses dan men op het eerste zicht zou vermoeden: Voor wat de echte bomen achter de geschilderde schuur betreft zijn er zo bijvoorbeeld naargelang de positie van waaruit je het werk bekijkt ook 3 groepen van boomtoppen die om beurt aansluiten met de geschilderde stammen in het centrum van het beeld. Op de afbeeldingen hieronder die vanuit verschillende posities werden gemaakt wordt dit ook meteen duidelijk...



Zo kan je hierboven bijvoorbeeld zien hoe bij het ideale standpunt de boomtoppen 1 én 2 perfect aansluiten met de stammen op de muurschildering maar ook op de afbeelding hieronder is er een mooie aansluiting terwijl we toch véél schuiner naar het werk kijken: Nu zijn het gewoon andere toppen die op hun beurt weer aansluiten alsof het zo bedoeld is...



...en zelfs wanneer je héél schuin naar de muurschildering kijkt sluiten de bomen die je onder normale omstandigheden niet in beeld krijgt nog steeds mooi aan bij het geschilderde! (afbeelding hieronder)...



...en dat is nog niet alles: Er zitten nog wel een hoop andere bewust verborgen "eigenaardigheden" in het werk die enkel door de aandachtige kijker zullen gevonden worden. Eén van die visuele trucjes die niet meteen opvallen doen we hieronder even uit de doeken: Bijna niemand zal dit zien maar de ladder rechts aan het einde van de muurschildering kan onmogelijk terzelfdertijd vooraan én achteraan staan en toch is dit met een knipoog naar de Nederlandse graficus Escher het geval! Op de linkerafbeelding hieronder ziet U hoe de ladder onderaan de muurschildering ACHTER de auto op de grond rust wat betekent dat hij dus ook helemaal achteraan in de schuur staat. Op de afbeelding rechts daarnaast ziet U echter ook dat de ladder bovenaan de muurschildering helemaal VOORAAN in de schuur tegen een balk rust wat dus betekent dat diezelfde ladder dus helemaal vooraan in de schuur staat en dat kan natuurlijk niet! Toch zal er in werkelijkheid bijna niemand deze onmogelijkheid meteen zien laat staan als storend ondervinden...



Afbeelding hierboven links: De ladder staat achter de auto! Rechts: De ladder staat vóór de auto! Afbeelding hieronder: Dat Escher-trucje in één en hetzelfde beeld...



...en om af te sluiten ziet U als laatste afbeeldingen rond dit project hieronder nog eens de confrontatie tussen de situaties vóór en na de realisatie van deze bijzondere muurschildering...



Hierboven: De opname die werd gemaakt midden 2017 vóór de aanvang van de werken. Hieronder: De meest recente foto van het eindresultaat, gemaakt op een zonnige dag in de lente van het jaar 2019...



Klik ook HIER voor een grotere versie van de afbeelding hierboven...

...en dit project is hiermee ook meteen met wat vertraging de allerlaatste professionele realisatie van Eddie Van Hoef als bijna uitsluitend in opdracht werkend kunstenaar. In de toekomst zal er terug meer op een vrije manier worden gewerkt aan een eigen collectie tekeningen en schilderijen onder andere bestemd voor expositie. Deze oudere en vooral nieuwere collectie werken krijgt U binnenkort te zien op de volgende pagina's...


U zag de pagina 2019/1 van het onderdeel meest recente werk.

vorige pagina | volgende pagina | Terug naar de overzichtspagina

Ga terug naar de homepage om deze pagina's te verlaten en iets anders te kiezen...


Top of page