Na de afwerking van het plafond en de muurdelen van de eerste wijnkelderruimte waarin we ons terwijl we in de keuken vertoeven eigenlijk ook fysisch bevinden (zie vorige pagina) is nu de tijd aangebroken om ook alle andere dieper liggende delen van het geheel aan te pakken. Dit is een belangrijk werk omdat het idee "stoffige wijnkelder" nu pas na invulling van de nog ontbrekende delen ook volledig tot zijn recht zal komen. De in totaal 8 individuele bij avond gesloten en ook dan pas zichtbare vensterluikjes spelen hierin een belangrijke rol en zijn daarom ook eerst aan de beurt...
Afbeelding hierboven: Op de eerste vier luikjes die twee van de 4 aanwezige vensters kunnen sluiten kiezen we voor twee smalle keldergangen elk met een lange trap, eentje naar een sombere nog dieper liggende kelder waar je niet zo vaak komt en de andere naar een hoger liggende ruimte met meer licht. De gangen worden ook verlicht met brandende kaarsen... Op de afbeelding hieronder ziet U de trap naar de diepere kelder gezien vanuit de juiste hoek: Het gaat echt "naar beneden"... |
...en de keldergangen zijn omdat ze naast elkaar liggen wel een beetje gelijkaardig van opbouw maar terzelfdertijd ook weer in een aantal details duidelijk verschillend... |
...Zo is de "naar beneden" gang (afbeelding hierboven) wat ouder en robuuster van aard en er hangen ook wat meer spinnenwebben en de kaarsen branden wat rustiger dan in de "naar boven" gang (afbeelding hieronder). Deze tweede gang is wat minder oud en anders gebouwd met die stalen roestige tussenschotten en boven staat er nog een deur open blijkbaar want de kaarsvlammen zijn wat meer in beweging door de aanwezige tocht... |
...en op de afbeelding hieronder ziet U de volledige wand met de twee gangen naast elkaar. Onderaan op de foto ook een stukje van het eiken tafelblad als onderdeel van het grote centrale kookeiland dat ondertussen reeds werd geplaatst... |
...en verder naar beneden nog enkele details uit de afgewerkte beschilderingen van de 4 eerste luikjes... |
Hierboven: Op de trappen ligt een "vintage" luciferdoosje "Union match" met het oude embleem "Union Allumettière", de rode gewaxte houtjes en de gele solferkopjes... en op de afbeelding hieronder ziet U nog een dichtbijopname van enkele kaarsen en een tegen de houten lambrisering neergezette kaarsendover... |
Hieronder tenslotte nog een overzicht van de tweede afgewerkte kelderwand gezien vanuit een andere hoek. Helemaal achteraan in het hoekje nog een extra kleurig element... |
...een oud beschilderd metalen reclamebordje voor champagne vicomte de Moulliac... |
Met de afwerking van de tweede wijnkelderwand treedt ook een grote verandering op in het geheel: De ruimte wordt namelijk steeds donkerder en gaat hierdoor ook steeds meer lijken op een ondergrondse kelder en dat is ook precies wat we willen natuurlijk: Een subtiel verlicht geheel van aaneengesloten kelderruimtes met vrij donkere hoeken afgewisseld met enkele goedgekozen wat beter uitgelichte gedeeltes, kwestie van er je weg in te vinden ook... Dit gegeven zal nog versterkt worden bij de verdere afwerking van de derde wand. Op de afbeelding hieronder ziet U de eerste aanzet voor deze wand: De basisindeling en inkleuring van de 4 overgebleven gesloten luikjes... |
...en dat wordt een extra wat kleinere tussenkelder met een brede trap naar boven en enkele nissen voor wijnflessen. Het geheel wordt zo ontworpen dat er ook achter het glasraam centraal licht van boven komt zodat deze illusie voldoende wordt ondersteund. Je kan ook langs twee kanten die extra ruimte betreden en daar gaan we ook verder nog wat mee doen maar eerst nog wat metselwerk uitvoeren... |
...en dan kan er gestart worden met de verdere afwerking van de eerste opening: Hierin komt een half geopend smeedijzeren hek te hangen als echo voor het echte hekken tussen de keuken en de living, op de vloer een oude zandplaat met de nodige slijtage en in de rekken dus de eerste collectie wijnflessen van eigen vaten... |
...en die wijnflessen hebben geen etiketten en er zitten ook wat rare modelletjes tussen. Op de afbeelding hieronder ziet U de eerste exemplaren wat dichterbij, maar er is nog wat werk aan... |
...zoals het aanbrengen van wat stof, spinnenwebben en de opgeprikte of geniete oude kaartjes met het nummer van het vat, het jaartal en nog wat leuke details. Op de afbeelding hieronder ziet U ook dat het hek nu wat verder werd afgewerkt en er wat "plastischer" is gaan uitzien. |
Ook het tegenlichteffect met de nodige schaduwen, een scheef "verwrongen" scharnier en wat kleinere details dragen bij tot het zo overtuigend mogelijk brengen van het verhaal dat hier wordt verteld... |
...want er is ook de "huisrat" die tijdens het bouwen van haar nest even verrast opkijkt, het oude zakflesje voor de koude wintermaanden met de bijhorende fles cognac, de kleine extra details die het project visueel gewoon aantrekkelijker maken... |
|
Hieronder links tenslotte ziet U de afgewerkte rechteropening en daarnaast nog een detail van het relatief kleine fragment met de eerder onschuldige bijna tamme huisrat... |
...en een opname héél dichtbij van het naar beneden gevallen nog onaangeroerde appeltje voor de dorst... |
...en nu ook de luikjes van het derde raam klaar zijn ziet het project er ook weeral helemaal anders uit. In werkelijkheid is de illusie vrij overtuigend... maar zoals steeds met dit soort muurschilderingen moet je echt lijfelijk in de ruimte aanwezig zijn om dit ten volle te ervaren, een foto kan dit nu eenmaal niet op dezelfde wijze overbrengen... |
...en we schuiven op naar de volgende doorgang links met in de nis de witte wijnen. In deze doorgang komt er ook nog een tweede hek - deze keer gesloten - maar eerst moet alles geschilderd worden wat zich daarachter bevindt natuurlijk. Op de afbeelding hieronder ziet U alvast de Saint-émilion en de Pinot-Gris flessen... |
...en daaronder nog wat Muscaatwijn. Om zeker te zijn dat alles op een zo voordelig mogelijke plaats komt werd ook het hek reeds volledig aangegeven met een dunne zwarte lijn, dit om te vermijden dat bepaalde fragmenten op een "ongelukkige" manier zouden afgesneden worden wanneer later het hek erover wordt geschilderd... |
...en zo raakt de tweede nis ook stilletjesaan gevuld... met in de onderste holte nog een apart tafereel... |
...want mijn klant vindt deze hele wand met die (hier nog ontbrekende) hekken en brede trap naar boven met dat centrale glasraam en zo iets hebben van een oude crypte in de kelders van een kerk en daar past wel een "vanitas" stilleven bij. Hieronder ziet U wat dat geeft wat ruimer bekeken maar er ontbreken nog wat elementen... |
Nog dichterbij: De schedel is het hoofdonderdeel van een vanitas stilleven en mag dus niet ontbreken en dit exemplaar heeft ook een gouden tand, een grappig idee van mijn opdrachtgever. Op deze afbeelding kan je ook goed de picturale stijl zien die bij deze muurschildering voornamelijk in de details wordt toegepast: Alles komt neer op enkele snelle toetsen, lijnen en vlekken die in verschillende lagen over elkaar heen zijn geplaatst. Als je de muurschildering dan vanop de normale afstand bekijkt gaat zich dat optisch vermengen en wordt het detail ook meteen zachter en tevens realistischer... |
...en dat blijft ook zo na het schilderen van het hekwerk en nog wat andere kleine details. Toch is het stilleven niet helemaal compleet en zijn er nog enkele typische elementen die ontbreken... |
...en die zijn uit de nis "gevallen" en liggen op de grond en daar is een reden voor... |
De huisrat uit het andere luikje heeft namelijk nog een vriendje en die maakt er een echt zootje van... |
...en met dit leuke detail zijn nu ook alle vensterluiken klaar en kan er gestart worden met de allerlaatste wand. Hieronder nog een opname van de luikjes vanop normale kijkafstand en daarnaast een dichtbij-opname van het kerkboek. |
Op de laatste wand van het project heb je bij het binnenkomen vanuit de eetkamer direct een mooi en volledig zicht en deze wand leent zich ook omwille van het wat grotere formaat het beste om het beoogde wijnkeldergevoel extra in de verf te zetten. We halen dan ook alles uit de kast: Een extra ruimte met doorgang naar een nog grotere donkere kelder, wijntonnen, extra stillevens, talrijke details en leuke onderwerpen aangegeven door mijn opdrachtgever. Op de afbeelding hieronder ziet U de architectonische opbouw. Er gaan nog wat ellipsen de verkeerde kant op maar dat komt nog allemaal goed... |
...en sommige details worden ook reeds meteen volledig afgewerkt zoals deze tonnetjes met Porto van diverse jaren en de schaars verlichte diepe kelder met bewaarwijnen... waar je dus zelden komt zo te zien... |
...en ook in deze laatste wand wordt extra veel aandacht besteed aan de weergave van de kleur en de textuur van de diverse objecten en het materiaal waaruit ze zijn opgebouwd waaronder glas, hout, steen, metaal en.... ook het licht zelf dat hier van alle kanten komt, ook soms vanachter het hoekje wanneer dit bijdraagt tot het creëren van de nodige sfeer... |
...en in dit detail héél dichtbij hieronder zie je goed hoe dat wordt aangepakt: Héél schematisch eigenlijk... maar vanop de juiste afstand bekeken ook bijzonder overtuigend! Verder ziet U ook hoe de kunstenaar voor dit project tegen alle regels in gebruik maakt van het volledige spectrum aan kleuren gaande van het diepste zwart tot het helderste wit en alle mogelijke kleuren en toonwaarden daartussenin... gewoon omdat het in dit detail en in het volledige project picturaal ook best werkt! |
...en dat ziet U nogmaals van dichtbij in het detail hieronder... |
...en met deze laatste wand zal het werk verder uitgroeien tot een supergedetailleerd complex geheel van aaneengesloten muurschilderingen met een zéér apart thema, een artistiek niet-alledaagse en technisch en picturaal gewaagde benadering die toch natuurlijk en rustig zal overkomen en waar je ook na jaren niet op uitgekeken zal raken maar dat ziet U binnenkort op de volgende en laatste pagina rond dit project... |
|