Soms gebeurt het wel eens dat het Atelier in de dagelijkse praktijk van de uitvoering van toegepaste schilderkunst wordt ingeschakeld in een actueel kunstenproject. Zo werd het werk op deze pagina ook geschilderd in opdracht van Z33, huis voor actuele kunsten in Hasselt en dit in het kader van de tentoonstelling "81 dingen waarvan ik dacht dat ik ze vergeten was" van de Gentse kunstenaar Jasper Rigole (°Brugge, 1980).
Uit de gesprekken die ik voerde met Jasper in de aanloop en tijdens de uitvoering van de wandschildering onthoud ik vooral het volgende: Als filmmaker en actueel kunstenaar zoekt, vindt, conserveert en archiveert Jasper Rigole allerhande meestal anonieme herinneringen vastgelegd in foto's, oude filmopnames op 8 en 16 mm banden en geluidstapes. Hij doet dit via IICADOM, het door hem opgerichte "International Institute for the Conservation, Archiving and Distribution of other people's Memories" waar iedereen - met de juiste instelling - aan kan meewerken. Dit archief wordt dan verder via tentoonstellingen, installaties en performances op geheel eigen artistieke wijze getoond aan het grote publiek en dus eigenlijk ook "geherdistribueerd". Ik ben geen kunstcriticus, enkel potentieel bezoeker van tentoonstellingen, maar mij lijkt het gegeven dat een anonieme herinnering, een object, tekening, foto of geluidstape die in het verleden niet onmiddellijk als uiting van enige kunstvorm was bedoeld toch via de demarches van een actueel kunstenaar het voorwerp kan uitmaken van een kunstenproject bijzonder boeiend... Meer over Jasper Rigole via volgende links:
www.jasperrigole.com en www.iicadom.org
Afbeelding hierboven: Jasper Rigole ergens te velde in confrontatie met een nieuwe anonieme herinnering. Hieronder: Jasper analyseert, becommentarieert, presenteert en herdistribueert via een doordachte en eigentijdse installatie een stuk uit het IICADOM archief naar het grote publiek toe... |
Afbeelding hieronder: Aankondiging en affiche van de tentoonstelling "81 dingen waarvan ik dacht dat ik ze vergeten was" van Jasper Rigole in Z33 te Hasselt en de Brakke Grond in Amsterdam. Opening van de tentoonstelling in Z33 op zaterdag 10 oktober 2015 om 19u30. De tentoonstelling loopt van 11 oktober tot 6 december 2015. Meer info: www.z33.be |
...en één van die 81 dingen (nummer 25) blijkt een reclameboodschap te zijn voor de zoekrobot MSN Search van microsoft. Jasper wil dit beeld als onderdeel van de tentoonstelling in een uitvergrote versie laten schilderen op een wand van de tentoonstellingsruimte van Z33 en zo komt de organisatie voor de uitvoering ervan bij het Atelier VAN HOEF terecht. Hieronder ziet U een door de kunstenaar bewerkte dummy die als voorbeeld zal dienen voor de uitvoering. Het gegeven om bij het tonen van dit fotografische archiefstuk over te schakelen naar een handgeschilderde versie is als artistieke demarche binnen de tentoonstelling ook van essentieel belang! |
Vóór de eigenlijke uitvoering wordt er nog overlegd over de stilistische en technische
benadering en wordt er uiteindelijk ook gekozen voor een vrij precieze schilderstijl die
pas na een meer nauwkeurige observatie het handgeschilderde aspect zal prijsgeven. |
...en dan kan de uitvoering ter plaatse beginnen. Het kunstwerk komt aan de tussenverdieping in de lobby van Z33 en het formaat wordt een slordige 6 m² groot. De afgewerkte wandschildering zal ook van buitenaf zichtbaar zijn. Afbeelding hieronder: Eerst wordt de tekening manueel op schaal uitvergroot (projectie is hier niet van toepassing) en daarna worden de grote vlakken ingevuld... |
...en ook bij dit project moet de kunstenaar na elke nieuwe actie het werk tussendoor even van op afstand gaan bekijken. Er worden wat kilometers afgelegd, ladder op, ladder af, stapje achteruit enz... |
...en naarmate het werk vordert krijgt de reproductie van de foto ook langzaam maar zeker vorm... |
...en na het verder op kleur brengen en het inschilderen van de details wordt ook de gekozen stijl eveneens zichtbaar... |
...tot het eerste deel van het werk klaar is. De steiger wordt ook gedeeltelijk weggehaald en er wordt nog even gecontroleerd of het goed is, vanop afstand maar ook van dichtbij... |
Klik ook HIER voor een grotere versie van de afbeelding hierboven... |
Hierboven: Het afgewerkte en goedgekeurde eerste deel van de wandschildering. Hieronder: Een tweede en tijdrovende onderdeel van deze opdracht betreft het met de hand inschilderen van de tekst. Het sneller werken met een voor de hand liggende kant- en klare computergesneden kleeflettertekst is totaal niet aan de orde omdat dan de essentie van dit onderdeel van de tentoonstelling ook verloren gaat: Het manueel reconstrueren van een machinaal gegeven namelijk. Ok., maar dit betekent wel dat elke letter ook eerst individueel met de hand moet uitgetekend worden en dan op even spartaanse en manuele wijze met de hand moet worden ingeschilderd... |
...maar het voordeel van deze werkwijze is dan weer wel dat het eindresultaat door de onvermijdelijke kleine imperfecties van handgeschilderde letters ook meteen meer doet denken aan een "handgemaakt" product! Maar goed: Het schiet toch aardig op, de kleur van de aanhalingstekens wordt nog wat heviger rood geschilderd, de dikte van de letters wordt verder aangepast aan de kijkafstand en op de afbeelding hieronder ziet U dat ook dit onderdeel uiteindelijk na de nodige uren en dagen goed komt... |
...tot het werk uiteindelijk helemaal klaar is met dit als eindresultaat: |
Klik ook HIER voor een grotere versie van de afbeelding met de afgewerkte wandschildering hierboven...
...en hieronder ziet U ook nog twee opnames gemaakt vanuit verschillende standpunten op het circuit van de tentoonstelling waarbij Eddie Van Hoef ook in beeld is zodat U de schaal van het werk beter kan inschatten. Een grotere versie van deze afbeeldingen vindt U ook HIER en HIER... |
...en als laatste afbeeldingen nog enkele details van de geschilderde portretten die mooi weergeven hoe de schilderstijl het midden houdt tussen een fotografische "gedoezelde" weergave en het economische gebruik van een hier en daar trefzeker geplaatste eenvoudige toets... |
|
...en hiermee eindigt - althans voor wat het Atelier VAN HOEF betreft - ons aandeel in het project. Veel interesse en succes gewenst vanwege het publiek aan Jasper met deze eerste "in depth" overzichtstentoonstelling rond het IICADOM project en de ontsluiting van het hierbijhorende archief.
Binnenkort op de volgende pagina enkele nieuwe realisaties... |
|