Op deze pagina ziet U de realisatie van een nieuwe middelgrote buitengevelschildering met een hoge graad van detaillering en een niet alledaags thema. Bij deze klant werd reeds eerder een project gerealiseerd binnen in het huis waarbij ook het thema en de gehele opzet op zijn minst buitengewoon kon worden genoemd. Getuige de afbeelding hieronder: Herinnert U zich dit project uit het jaar 2014 nog waarbij een keuken veranderde in een wijnkelder? |
Achteraan hetzelfde huis - aan de buitenkant ook aangrenzend aan enkele ramen van het project hierboven - bevindt zich nu een nog leeg terras met onmiddellijk zicht op een relatief grote blinde muur in ongelijke felrode bakstenen. Voor de inrichting en aankleding van de dieper gelegen delen van de tuin bestaan voldoende plannen maar deze muur op de foto hieronder blijft toch een esthetisch probleem. Je kan hem schilderen, bepleisteren enz. maar dan nog blijft het een groot leeg vlak... |
...en daarom wordt er beslist om een gedeelte van de muur artistiek te beschilderen. Dat kan op vele wijzen gebeuren gaande van abstract, decoratief met een geometrisch patroon tot superrealistisch. Wij gaan voor de laatste optie waarbij een trompe-l'oeil voorstelling de muur onzichtbaar zal maken door hem als muur te verbergen en te vervangen door iets interessanters. De muur zal enerzijds meer opvallen omdat er meer te zien zal zijn maar anderzijds ook minder omdat hij als saaie muur zal verdwijnen. Dit alles blijft een moeilijke evenwichtsoefening maar dat komt wel goed. Hieronder ziet U alvast de reeds omgekleurde basisopname met een eveneens reeds wit gemaakt gedeelte waar de beschildering moet komen en ook de exacte afmetingen van het project... |
Op deze omgekleurde foto gaan we nu een aantal schetsen maken, ontwerpend en uittekenend wat we zoal - zoals steeds ook rekening houdend met de suggesties van de klant - met deze oppervlakte kunnen doen. We gaan hierbij ook gebruik maken van enkele referentiefoto's die volledig of gedeeltelijk de sfeer weergeven van de muurschildering die we voor ogen hebben. Hieronder ziet U één van die foto's... |
...een gerestaureerde oldtimer is namelijk één van de wensen van mijn opdrachtgever alhoewel: Het is nog niet zeker of de wagen al dan niet reeds gerestaureerd moet zijn: Een tweede optie is dat het vehikel wel klaar staat maar dat er nog aan gewerkt moet worden: De twee verschillende ontwerpen zullen duidelijk maken wat de meest geschikte optie zal worden. Maar goed: Hieronder ziet U het eerste ontwerp waarbij we dus uitgaan van een "opgepoetste" benadering... |
Klik ook HIER voor een grotere versie van de afbeelding hierboven...
...en bij dit eerste ontwerp zien we links een open pergola met een chique inrichting met kroonluchter, drapages, ontbijttafel, bloemen en potplanten en daarnaast aan de rechterkant een mooi opgeruimde "open" garage met een gerestaureerde oldtimer inclusief enkele trofeeën, bekers, gedenkplaten, reserveonderdelen enz. Over de gehele lengte van de achterwand in beide taferelen een glaspartij met deuren en ramen waardoor je de achterliggende landschappen kan zien. Dit ontwerp past bij een bewoner die helemaal klaar is met de verbouwing van het huis en trots bij het betreden van het terras zijn eigenhandig gerestaureerde oldtimer kan keuren of laten keuren door bezoekers. In dit ontwerp worden ook vele van de bestaande materialen "doorgetrokken" in de muurschildering zelf waardoor ze mooi aansluit bij het eigenlijke huis...
...maar het kan ook anders, getuige de foto's hieronder... |
...en deze foto's geven een mooi sfeerbeeld van de tweede benadering voor het project... |
...en die tweede benadering van de muurschildering ziet U in het tweede ontwerp voor de buitengevel hieronder: |
Klik ook HIER voor een grotere versie van de afbeelding hierboven...
...en bij dit tweede ontwerp zien we links ook een open pergola maar dan wat meer "geleefd" met een aantal antieke stukken alsof het hier om een verzamelaar gaat van mooie oude spullen. Daarnaast aan de rechterkant deze keer echter een meer "landelijke" open schuur met niet enkel een nog te restaureren oldtimer maar ook een oude motor met sidecar, enkele ladders voor de hooizolder, oude olievaten, koffers, touwen met haken, allerhande materieel enz. Deze schuur is ook volledig open waardoor de indruk wordt gewekt dat je er gewoon door kan lopen. Op de achtergrond van beide taferelen zal je ook hier weer ongehinderd naar het landschap kunnen kijken maar dan net iets overtuigender dan in het eerste ontwerp...
Benieuwd waar de voorkeur van de opdrachtgever naar uit zal gaan, het eerste ontwerp, het tweede of misschien een derde met elementen uit beide benaderingen! De keuze valt uiteindelijk op een "open" benadering van het tweede ontwerp waarbij de voorstelling al tekenend en schilderend verder zal aangepast worden. Hieronder ziet U hoe het linkergedeelte reeds wordt uitgetekend. We werken ook rechtstreeks op de wit geschilderde bakstenen, liever dan te opteren voor een extra bezetting die na enkele jaren kan gaan barsten of loskomen of panelen die kunnen kromtrekken enz... Op deze plaats van het terras kan het namelijk erg heet worden wanneer de zon van de partij is en er kunnen ook grote temperatuurverschillen optreden met alle gevolgen vandien. De muur zelf blijft gelukkig bijna de hele dag zonvrij wat het beoordelen van de voorstelling tijdens het werk toch ten goede komt. Alleen de kunstenaar zelf zit een groot gedeelte van de tijd in de volle zon... |
...en in de voormiddag gelukkig ook een beetje in de schaduw: Op de afbeelding hieronder ziet U hoe ook de motorfiets met de sidecar reeds volledig werd uitgetekend. Alle tekenwerk gebeurt ook zoals steeds volledig met de hand: Kijken, meten, aanpassen, het is zoveel exacter, correcter en sneller dan bijvoorbeeld met projectie of andere omslachtige hulpmiddelen maar goed: Het gaat dus vooruit... |
De keuze van de oldtimer laten we over aan de klant. Zijn voorkeur blijkt uit te gaan naar een afbeelding van een vrij unieke oude "sportwagen": De in 1902/1903 in Nederland gebouwde Spyker 60 pk, met de eerste 6 cylinder motor ter wereld en zowel aangedreven alsook geremd op de vier wielen! Een beetje zoeken op het internet levert nog wat extra afbeeldingen en informatie op: Zo komt de naam "Spyker" bijvoorbeeld van de Hilversumse broers, smeden en koetsenbouwers Hendrik-Jan en Jacobus Spijker, werd de auto speciaal gebouwd voor de wedstrijd Parijs-Madrid, haalde hij een topsnelheid van 110 km/uur en is er nog slechts één van overgebleven. Dat unieke exemplaar kan U bezichtigen in de Louwman-collectie van het Nationaal automobielmuseum in Den Haag, Nederland... |
Hierboven: De originele Spyker 60 pk met ondermeer de gebroeders Spijker tijdens één van de presentaties. Hieronder: Het toenmalige reeds voor promotiedoeleinden aangepaste en tegenwoordig ook laatste overgebleven exemplaar zoals het kan bezichtigd worden in het museum... |
...en dan wordt de oldtimer - ook volledig met de hand - op de muur getekend. De originele Spyker had wielen met 12 spaken en het stuurwiel stond rechts, het museummodel heeft wielen met 14 spaken en ook dit model is een "left hand drive". Bij het uittekenen van de wagen worden nog wat esthetische aanpassingen gedaan: Voor de compositie is het belangrijk dat het front van de auto links op de muur staat maar dan moeten we ook de linkerkant laten zien die picturaal toch wat minder interessant is. Er wordt beslist om de oldtimer "gespiegeld" af te beelden. Dit wordt meteen ook de enige ooit gebouwde sportwagen van het merk waarmee je dus aan de rechterkant van de weg moet rijden... |
...en zo ziet dat er dan wat ruimer uit bekeken vanuit het ideale standpunt. (afbeelding hieronder)... |
Klik ook HIER voor een grotere versie van de afbeelding hierboven...
...en nu de tekening helemaal klaar is gaat het ook af en toe regenen. Niet erg, daar vinden we later wel iets op want vóór we verder gaan werken aan de muurschildering moeten nog wat andere speciale schilderwerken worden uitgevoerd binnen in het huis: In de living staan twee houten tafels gemaakt door de opdrachtgever zelf en hij is van mening - geheel terecht ook - dat het element hout al voldoende aanwezig is in deze ruimte. Daarom gaan we die tafels nu ook "schilderen"... |
Hierboven ziet U de kleinere tafel gefotografeerd vóór de eveneens zelfgemaakte eiken lambrisering in de living. Onder: Deze grote tafel met een blad van 96 cm x 240 cm werd ook gemaakt door de opdrachtgever zelf. Het hout komt van de oude afgebroken pier van Oostende en is bijna "versteend". Let ook op de bijzondere vorm en de grote gedraaide tafelpoten... |
...en deze foto uit een meubelcatalogus geeft ongeveer weer waar we met het beschilderen van de tafels naartoe willen: De onderstellen worden geschilderd en gepatineerd en de tafelbladen gaan we transformeren naar een mooie zwarte marmer... |
...en dan kunnen we eraan beginnen. De beschildering gebeurt in verschillende fases: |
Boven: Alles gronden en schilderen in een crèmekleur. De tafelbladen worden ook gewolkt zwart geschilderd (foto onder)... |
Voor de imitatie van de marmer gebruikt het Atelier acrylverf volgens een eigen procedé. In grote lijnen komt het erop neer dat er naargelang het soort marmer in een wisselend aantal lagen over een aantal onderschilderingen heen wordt gewerkt met patines. Hieronder ziet U hoe dit verder evolueert: |
Hierboven links ziet U één van de onderschilderingslagen en daarnaast rechts hetzelfde stuk met de eerste afwerkende zwart-bruine patine. Hieronder een gelijkaardige situatie bij de grote tafel waarbij reeds twee extra afwerkende lagen werden toegepast. Feit is: Dit begint steeds meer op een overtuigende diepzwarte mooi geaderde marmerplaat te lijken... |
En hieronder ziet U twee fragmenten van de afgewerkte tafelbladen. Alleen de patines op de overige delen van de meubels en de beschermende vernislagen op de marmerimitaties ontbreken nog... |
|
...en dan worden ook de patines op de overige delen aangebracht. Hieronder ziet u reeds enkele afgewerkte fragmenten... |
...en dan kunnen de diverse vernislagen worden aangebracht. Op de marmerimitaties komt een glansgraad die doet denken aan een gezoete en zacht gepolijste marmer waardoor dit nu wel héél echt lijkt! Tenslotte is dit alles slechts verf... |
...en dan kan het eindresultaat gefotografeerd worden. Hieronder ziet U de twee tafels netjes bij elkaar... |
...en nog een dichtbij-opname van de grote tafel met de imposante tafelpoten... |
...en nog enkele opnames uit verschillende hoeken van de kleinere consoletafel... |
...en voor de aardigheid ziet U hieronder nog wat extra opnames van een ander stuk uit het interieur al was het maar om te illustreren op welke manier mijn opdrachtgever met dit project bezig is: Hier ziet U de bijna afgewerkte massief houten badkuip voor de badkamer op de bovenverdieping die geheel door hemzelf werd gemaakt! Het is wel duidelijk dat de inrichting van dit nochtans niet al te groot maar wel héél bijzonder huisje voor hem een kleine passie is geworden waarin hij zijn creativiteit kwijt kan als tegengewicht voor zijn dagelijkse drukke bestaan. Alles aan dit huis is buiten het gewone: Voor het Atelier begon het met de realisatie van een bijzonder idee voor de keuken, komt er nu een alles behalve gewone buitengevelschildering en staan er nog enkele speciale toepassingen op het programma... |
Hieronder: Een detail van de houten badkuip... |
En met lichte tegenzin moeten wij het project wegens andere eerder gemaakte afspraken nu tijdelijk verlaten. Later dit jaar gaan we de draad terug opnemen en het resultaat hiervan ziet U binnenkort op één van de volgende pagina's... |
|