Op deze pagina ziet U interieurprojecten - restauraties van bestaande situaties en het realiseren van replica's - waar-
bij het nabootsen van oude technieken, werkwijzen en kleuren een essentiële rol speelt in het slagen van het project...
Hierboven: Een zéér ingewikkelde opdracht die met gevoel voor kleur en maat moest worden aangepakt: Een méér dan
250 jaar oude beschadigde beschildering van een schouw moest naadloos gerestaureerd worden met behoud van de
originele stukken. Boven en onder ziet U de situatie vóór en na de restauratie, maar dit is slechts een begin... |
Hieronder nog een fragment dichterbij waarbij ook de lijst reeds werd bijgeschilderd want er komt nog een vervolg... |
|
|
De moeilijkheid van deze opdracht lag in het feit dat het nieuwe schilderwerk moest overvloeien in de nog originele 250 jaar oude decoratie.
Dit is wel een klassiek geval van de kunst om iets "oud" te maken, maar hier vol-stond het niet om wat slijtage te creëren en met wat vergelende patines de ouder-
dom na te bootsen. Ook de typische ornamenten uit de tijd moesten worden gereconstrueerd en het gebruikte omber-pigment was anders dan tegenwoordig. Bovendien zat over het hele oppervlak een soort gevlekte "waas" van eeuwen die best niet werd verwijderd maar eerder doorgetrokken in het nieuwe schilderwerk.
Hiervoor bestonden geen kant-en-klare procedés zodat de werkwijze ter plaatse op basis van aanvoelen en ervaring moest worden heruitgevonden.
Hiernaast ziet U een tweede fase: Na de restauratie van de schouw werden ook alle overige muren gereconstrueerd met dit verschil dat hier alles van nul moest worden opgebouwd. Het onderste paneel gaat de goede kant op maar daarboven moet de kleur nog wat vergrijsd worden. Ook de lelijke vlek in het metselwerk van de schouw is ondertussen reeds met verf weggewerkt.
|
|
Boven en onder: Wat begon als een wat moeilijke en tijdrovende restauratie vloeide over in een volledige reconstructie
van hoe de kamer er 250 jaar eerder moet hebben uitgezien. Wie hier binnenkomt zegt niet "dit is mooi gerestaureerd"
maar eerder "deze kamer is goed bewaard gebleven" en dat is ook precies wat werd nagestreefd. |
Uit het restaureren van oude verfsystemen en het reconstrueren van oude technieken ontstaan vaak nieuwe bena-
deringen bij het nabootsen van dergelijke interieurs: Hieronder ziet U twee afbeeldingen omtrent het nabootsen
van oud schilderwerk zoals je het onder andere ook vindt in de fresco's van Pompeii... |
Boven ziet U hoe de kunstenaar deze imitatie begint met relatief strak en nieuw ogend schilderwerk om pas nadien
(afbeelding hieronder) te verouderen door een uitgebreid gamma zelfontwikkelde slijtagetechnieken toe te passen... |
Ook het afwerken, polychromeren en/of patineren van plaasteren ornamenten bijvoorbeeld in traditionele panelen-
kamers komt wel eens aan bod: Hieronder ziet U zo'n project van start tot finish waarbij het hier vooral belangrijk
was om de charme van het stucwerk op zich optimaal te benadrukken in plaats van te werken met meerdere kleuren... |
Hierboven ziet U het reeds geschilderde plaasteren stucwerk dat op zich door de vorm en het lichtspel op het reliëf eigenlijk al genoeg charme heeft. Het enige dat nog ontbreekt voor dit interieur is het extra karakter van een kunstige patine... |
...en er wordt gekozen voor een transparante benadering die de traditionele wijze om plaaster te beschermen met gomlak sterk benadert. Door de keuze van de techniek gebeurt dit hier echter meer voorspelbaar en contoleerbaar dan wanneer je echte gomlak zou gebruiken omdat je op deze grote oppervlaktes anders erg storende vlekken zou krijgen... |
...en toch draagt deze nabootsing van een gomlaklaag over de plaaster er alle kenmerken van: Een levendige en gevarrieerde huid met een warme tint maar ook met subtiele kleurverschillen en kleine niet storende foutjes in het oppervlak... zoals bij een traditionele echte "plâtre patinée"... maar dan in een wat rustiger en subtielere versie zoals U verder kan zien... |
|
...en de kleur van deze gepatineerde wanden verandert mee met de lichtomstandigheden buiten en binnen, soms grijzig, dan weer gelig of rodig en wanneer de situatie 's avonds wordt verlicht door kunstlicht komt daar ook nog de schaduwwerking bovenop waardoor de extra charmes van de vorm en het materiaal nog meer tot uiting komen... |
|
...en bij een dergelijk interieur doen ook meubelstukken met een gelijkaardig reliëfoppervlak het erg goed: Hieronder ziet U enkele sfeerbeelden en details van een dergelijke meubelstuk dat ook door het Atelier werden afgewerkt met een vergelijkbare transparante patine met een vleugje "geschilderde" slijtage...
|
...zodat wanden en meubels optimaal op elkaar worden aangepast waardoor een grote eenheid ontstaat in het interieur... |
...met de typische charme van symmetrie, eigen aan een "panelled room"...
|
|
U zag de pagina Interieurprojecten 3 van het onderdeel andere kunstwerken en interieurschilderwerk.
Kies een nieuwe link hieronder als U nog andere realisaties wil zien...
|
...of ga naar de homepage om de pagina's met realisaties te verlaten en iets anders te kiezen...
Top of page
|